Definitie reclame

Definitie reclame

Wanneer is sprake van reclame voor een geneesmiddel? De definitie van geneesmiddelenreclame is ruim. 

De Geneesmiddelenwet definieert geneesmiddelenreclame als volgt:

‘Elke vorm van beïnvloeding met het kennelijke doel het voorschrijven, ter hand stellen of gebruiken van een geneesmiddel te bevorderen, dan wel het geven van de opdracht daartoe.’

De CGR-code definieert geneesmiddelenreclame als volgt:

‘Reclame: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van geneesmiddelen en daarmee samenhangende diensten of denkbeelden, daaronder begrepen het aanbieden of vragen van diensten of goederen in de omgang tussen vergunninghouders en beroepsbeoefenaren.’

In de definitie van reclame staat het element ‘beïnvloeding’ centraal. Beïnvloeding kan kort gezegd op twee manieren:

  • Via communicatie
  • Via financiële prikkels

Onder geneesmiddelenreclame vallen daarom allereerst alle uitingen waarin over een geneesmiddel wordt gecommuniceerd op een wijze die kennelijk promotioneel is bedoeld. Hierover gaat het volgende hoofdstuk van deze cursus.

Beïnvloeding kan ook in de vorm van ‘gunstbetoon’ plaatsvinden. Bij gunstbetoon valt bijvoorbeeld te denken aan geschenken, gastvrijheid of sponsoring. Hoe dit precies zit, wordt uit de doeken gedaan in deel 2 van deze e-learning ‘Gunstbetoon’.