4. Algemene eisen met betrekking tot herkenbaarheid en verplichte gegevens bij reclame

4. Algemene eisen met bet...

4. Algemene eisen met betrekking tot herkenbaarheid en verplichte gegevens bij reclame

In deze passage wordt ingegaan op: CGR-code § 5.4.

De vormgeving van reclame-uiting moet zodanig zijn dat een beroepsbeoefenaar het promotionele karakter daarvan herkent. Sluikreclame is verboden.

Voorts moet bij een schriftelijke uiting de zogenoemde ‘verkorte productinformatie’ worden opgenomen. De verkorte productinformatie vermeldt in ieder geval de volgende gegevens:

a. Naam van het geneesmiddel
b. Naam en adres van degene die verantwoordelijk is voor het in de handel brengen
c. Kwalitatieve en kwantitatieve samenstelling van werkzame bestanddelen
d. Farmacotherapeutische groep, voor zover relevant
e. Farmaceutische vorm
f. Voornaamste therapeutische indicaties
g. Werking en belangrijkste bijwerkingen (aan de hand van frequentie en ernst)
h. Belangrijkste waarschuwingen (voorzorgsmaatregelen in verband met het gebruik)
i. Alle contra-indicaties
j. Indeling van het geneesmiddel (receptplichtig of niet)

In principe moet de verkorte productinformatie in de advertentie of folder staan. Bij wijze van uitzondering mogen advertenties in tijdschriften volstaan met een verwijzing naar de verkorte productinformatie elders in hetzelfde tijdschrift. Het is niet toegestaan om de verkorte productinformatie los bij een tijdschrift of andere uitgave te voegen. De kans is dan reëel dat deze informatie wegraakt en dus niet meer kan dienen als informatiebron om de advertentie naar waarde te kunnen schatten.

Bij reclame die uitsluitend bedoeld is om de merknaam in herinnering te brengen (herinneringsreclame) mag de verkorte productinformatie achterwege blijven. Herinneringsreclame mag alleen de productnaam (en het beeldmerk) bevatten. De generieke naam van het geneesmiddel moet vermeld worden. 

Als het gaat om een geneesmiddel dat aan aanvullende monitoring onderhevig is, moet dat duidelijk blijken door opname in schriftelijke reclame-uitingen van een zwarte driehoek, alsmede van de zinsnede:

‘Dit geneesmiddel is onderworpen aan aanvullende monitoring.’

Dit kan in de verkorte productinformatie worden opgenomen.

Informatie die essentieel is voor de voorschrijver (zoals belangrijke beperkingen in indicatiegebied), moet in één oogopslag duidelijk zijn en mag niet worden verstopt in bijvoorbeeld de verkorte productinformatie of een kleine voetnoot. Dat betekent dat deze informatie ofwel in de claim zelf moet staan, ofwel – als de tekst erg omvangrijk is – in een duidelijke voetnoot op dezelfde bladzijde. Een algemene verwijzing naar de verkorte productinformatie is dan niet voldoende. 

0% voltooid

Downloads